20.7.18

A fiber conversation and a slow stitched embroidery case




If thought is a thread, then stitch might make it into something useful.
Stitch holds intention. Thought.



Aos poucos, assisto ao meu trabalho a tomar um rumo cada vez mais lento, mais meditativo, mais textural, mais sensorial. Se, em tempos, tudo era planeado antes de começar, agora sigo mais instintivamente uma conversa com o tecido, enquanto por ele faço passar a agulha, a linha a encontrar o seu lugar, a instalar-se, a firmar um pensamento, uma emoção... E, por vezes, pelo caminho, vou deixando materiais diferentes, que falam comigo a dada altura do processo, e que dão à peça ainda mais significado, tornando-a irrepetível...

Fiz este estojo para mim, para transportar o meu trabalho fora de casa.  Usei este modelo e aproveitei restos de tecidos de que gostava muito: um pedaço de algodão azul-água pintado de outros projectos, sobre o qual fiz um bordado à mão simples e bem lento; o resto de um algodão verde tie dye que era de uma mala; retalhos da minha segunda colecção; e, claro, algum linho com aquele cheiro natural a plantas de que eu gosto tanto.
Ao observar o conjunto dos tecidos escolhidos, as suas cores e matizes, o reflexo do branco sobre os verdes, algo me remeteu para lugares com água, lagos, charcos, canaviais... Talvez por isso, sem querer, tenha escolhido para o fecho um pedaço de madeira da minha colecção de objectos da natureza, e um cordão que fiz com a lã que sobrou desta camisola. E, enquanto estava a coser a madeira ao tecido, apeteceu-me tecer... o que acabou por resultar no meu detalhe favorito desta capa.

...

Gradually, I watch my work taking a slower course, more meditative, more textural, more sensorial. If, in times, everything was planned before I started, I now instinctively follow a conversation with the fabric, while I make the needle pass through it, the thread finding its place, settling, consolidating a thought, an emotion... And, sometimes, along the way, I leave different materials that speak to me to a certain point in the process, and that give the piece even more meaning, making it unrepeatable... 

I made this case for myself, to carry my work outside. I used this pattern, and scraps of fabrics I particularly love: the rest of an aqua cotton I've painted for other projectswhich I then decorated with a very simple and slow hand stitching; a green tie dye cotton that used to be a bag; scraps of my second collection, and, of course, some linen with its natural smell of plants that I love so much. 
Looking at the selected fabrics as a whole, their colours and hues, the reflection of white on greens,  something reminded me of places with water, lakes, ponds, reeds... Maybe because of that, without even noticing, I've chosen a piece of wood, from my collection of nature found objects, for the closure, and a cord I made with the wool that is left from this sweater. And while I was stitching the wood to the fabric, I felt like weaving... what ended up being my favourite detail in this case. 







Ref.: el77

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